Een recente studie door onderzoekers van de Universiteit van Pittsburgh concludeert dat werknemers met reumatoïde artritis (RA) net zo snel blind typen als personen die geen RA hebben.
Personen, die hadden leren blind typen, typen aangetoond sneller dan de personen die met de visueel-geleide (‘hunt and peck') methode, ongeacht hun bijzondere handicap.
Onderzoekers noteerden wel enigszins verminderde muisvaardigheden bij werknemers met RA vergeleken met personen zonder RA. De resultaten van dit onderzoek verschijnen in het 2010 februarinummer van Arthritis Care and Research, een tijdschrift uitgegeven door Wiley-Blackwell namens het American College of Rheumatology.
Een andere conclusie is dat snelheid van typen zijn sterk gerelateerd aan een cursus blind typen en de leeftijd.
Bron: American College of Rheumatology 28 januari 2010
Wat is juist: typefout of typfout?
Typfout ligt volgens ons meer voor de hand dan typefout, hoewel die laatste vorm de officiële spelling is.
Het woord is ontstaan als een samenstelling van type en fout; type is een zelfstandig naamwoord met verschillende betekenissen, waaronder 'gegoten letter'. Een typefout was van oorsprong een fout in het zetwerk: er stond een verkeerde (gegoten) letter in het zetsel. Maar tegenwoordig kent bijna niemand die technische achtergrond meer en is deze betekenis van type nauwelijks meer bekend.
In het Groene Boekje en de meeste woordenboeken staan dus typecursus, typeles, typefout en typemachine. Het Witte Boekje (2006) rekent die vormen niet fout, maar kiest in principe voor samenstellingen met de werkwoordstam typ: typcursus, typles, typfout en typmachine. De gedachte aan 'het typen' overheerst immers, niet die aan 'het type': 'cursus om te leren typen', 'fout bij het typen', 'machine om mee te typen'. Op dezelfde manier zijn samenstellingen als zetfout (van zetten) en tikgeit (van tikken) gevormd.
Een extra nadeel van de spelling met type is nog dat die een andere uitspraak suggereert: [tiepefout] of zelfs [taipfout]. Typfouten zijn overigens geen taalfouten – wie een typfout maakt, weet wel hoe het moet, maar doet het uit slordigheid of gehaastheid verkeerd.
Bron: Genootschap Onze Taal.
Kinderen die te vroeg geboren worden, voor de 32ste week van de zwangerschap, hebben later meer problemen met hun motoriek. Dit maakt dat ze moeite hebben bij alledaagse vaardigheden als lopen, fietsen, typen, schrijven en sporten.
Lees het artikel.
Van de beroepsbevolking in ons land werkt 46% regelmatig met een beeldscherm. Nederland staat daarmee op nummer één in Europa.
In Nederland hebben maar liefst bijna 3,5 miljoen werkenden RSI-klachten, omgerekend twee van de vijf.
'Kinderen krijgen doorgaans geen RSI. Hun vermogen om zich te herstellen is nog te groot op deze leeftijd. Maar daardoor loert juist het gevaar van het 'verkeerd gewennen' en als ze dan uit de groei zijn krijgen ze vaak enorm last van hun verkeerd aangeleerde gewoontes. Onnodig lang gebogen zitten kun je voorkomen door blind te typen. Je kunt recht naar je scherm blijven kijken. Dit is beter voor houding, concentratie en snelheid. Je bent er overigens niet klaar mee de kinderen met een typprogrammaatje achter het toetsenbord te zetten. De leerkracht zal zelf vaardig en kundig moeten zijn en de kinderen vervolgens intensief moeten begeleiden. Dat is totnogtoe uit ons onderzoek duidelijk gebleken.'
‘Met al dat msn’en is het handig om goed met tien vingers te kunnen typen. En uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen is gebleken dat kinderen die op jonge leeftijd met tien vingers leren typen, zich gemakkelijk kunnen aanpassen op de middelbare school. Het maken van werkstukken, uittreksels en verslagen wordt een stuk eenvoudiger’. Dit citaat was te lezen in het weekblad Margriet in januari 2006. Daarin wordt het promotieonderzoek aangehaald van Henny van der Meijden. In dat onderzoek stelt zij vast dat basisschoolkinderen die met tien vingers typen, meer uitleg geven aan elkaar en betere resultaten halen dan kinderen die niet met tien vingers kunnen typen. Dit zou pleiten voor méér aandacht voor blindtypen op de basisschool. Ook Astrid Scholten en Ben Hamerling van de Stichting Schriftontwikkeling zijn van mening dat het blindtypen een basisvaardigheid hoort te zijn in het Primair Onderwijs. Zij deden onderzoek naar de wijze van instructie van blindtypen in het basisonderwijs.